Fren Pedalı Neden Altta ve Dipte Kavrar?


[Resim: fren-pedali-neden-dipte-kavrar.jpg]
Aracınızın fren pedalına bastığınızda çok aşağıya gidiyor ve altta tutuyorsa sebebi nedir? Fren pedalının dipte kavramasının nedeni nedir gibi sorulara yanıt arayacağız.

Otomobillerin hızlanmak kadar yavaşlama ihtiyacı da bulunmaktadır. Bunu sağlayan ise fren sistemidir. Üretilen her otomobilde frenleme mekanizması mevcuttur. Fren sistemi bakımlarının en aksatılmaması gereken bileşendir. Çünkü güvenlik konusunda en önemli rolü oynarlar. Aracınızla hareket halindeki iken ortada bulunan pedal fren pedalıdır. Ayağınızla yaptığını baskı kadar aracınızın yavaşlama hızı artar. Fren pedalının asla tam dibe kadar inmemesi gerekir. Eğer aracınızın fren pedalının eskiye göre daha alta indiğini fark ediyorsanız kesinlikle aracınızı bir fren ustasına göstermeniz gerekiyor.

[Resim: fren-merkezi-nasil.jpg]
Fren Servosu (Westinghouse) ve Fren Merkezi
İlginizi Çekebilir: Frene Basınca Direksiyon Neden Titrer?

Fren Sistemi Nasıl Çalışır?
Fren pedalına uyguladığınız baskı bir tondan daha ağır arabayı durmaya yetmez. Bunun için üreticiler hidrolik gücünden yararlanmaktadır. Fren pedalına uyguladığınız baskı westinghouse adı verilen sistem tarafından yaklaşık yüz katına çıkartılır. Burada oluşan vakumla fren merkezi hidrolik yağını sıkıştırır ve fren hortumlarına doğru iter. Daha sonra kaliperlere gelen basınçlı yağ sayesinde balatalar fren disklerini sıkmaya başlar. Siz pedala basarken muhakkak altta ayağınızı iten bir basınç olur. Fren pedalı en dipte olmamalıdır. Bu durum aracınızın fren sisteminin arıza yaptığının belirtisidir. Peki ya fren pedalı neden en dibe iner. Fren pedalının altta kavramasının sebebi nedir. Şimdi gelin bu sorulara yanıt arayalım.

[Resim: fren-diski-ve-fren-kaliperi.jpg]
Fren Diski ve Fren Kaliperi
Fren Pedalı Neden En Dipte Kavrar?
Fren pedalı size karşı direnç uygular. Böylelikle ani yavaşlamak ve durmak istediğinizde ayağınızla yaptığını baskı ölçülür. Ancak dibe kadar iniyorsa frenlerde ciddi sorun var demektir.

1- Fren Merkezi Arızası
Aracınızda hidrolik yağını basınçlandıran fren merkezi adı verilen sistem vardır. Bu merkez hidrolik yağını küçük kanallardan geçirerek basınçlandırır. Eğer merkez bozulursa istenilen basıncı sağlayamaz. Sonuç olarak eskiye göre fren pedalının daha dipte kavradığını görürsünüz.

2- Fren Hortumlarında Kaçak Olması
Fren merkezinden çıkan basınçlı fren hidrolik yağı hortumlar yardımıyla gönderilir. Bu hortumlar zamanla çatlayabilir veya yağ kaçırabilir. Basınç kaybına neden olduğu için aracınızın fren pedalının daha dipte tutmasına neden olur.

3- Fren Kaliperi Arızası
Fren kaliplerleri basınçlı yağı karşılayan ve fren diskinin üstünde balataların bağlı olduğu parçadır. Kalipler içine basınçlı yağ gelmektedir. Arıza yaptığı zaman hidrolik kaybına neden olacağından fren pedalının altta kavramasına neden olacaktır.

4- Fren Servosu (Westinghouse) Arızası
Aracınızın kaputunun altında yuvarlak ve üstünde fren merkezinin olduğu parçadır. Pedalının konumunu vakumlandıran parçadır. Ayrıca fren pedalını size doğru iten sistemdir. Fren servosu veya westinghouse adı verilen bu parça arıza yaptığında pedal daha altta tutacaktır.

5- Fren Hidrolik Yağının Azalması
Fren sistemi içerisinde dolaşan ATF cinsinden numaralandıran sıvıya verilen addır. Basınç uygulanırken bu yağ kullanılır. Aracınızın fren yağı herhangi bir kaçak ve sızıntı nedeniyle azalırsa fren pedalı aşağıdan kavramaya başlayacaktır.

6- Fren Hidrolik Yağının Eskimesi
Fren hidrolik yağının ortalama 60-70 bin kilometre kadar ömrü vardır. Bu süre dolduğu zaman muhakkak değiştirilmesi gerekir. Eskidiğinde veya zamanında değiştirilmediğinde yağ özelliğini kaybeder ve su gibi bir hal alır. Bu durumda basınç kaybına neden olacağından fren pedalı altta kavrayacaktır.
(Son Düzenleme: 03-07-2025, 06:46 PM, Düzenleyen: admin.)

Konu ile Alakalı Benzer Konular
Konular
Patlak Olmayan Lastik Neden Hava Kaçırır?
ABS Sensörü Nedir? ABS Sensörü Arızası Belirtileri Nelerdir?
Conta Yakan Araba Nasıl Anlaşılır? Üst Kapak Contası Yanması Belirtileri
Motor Yağ Kapağında Krem ve Köpüklenme Sebebi Nedir?
LPG Beyni (Regülatör) Neden Donar ve Karlama Yapar?
Manuel Araba Vitesten Neden Atar?
Araba Teyp Radyosu Neden Çalışmaz? Radyo Çekmiyor Sebebi Nedir?
Vites Değiştirirken Gıcırtı ve Sürtme Neden Olur
DSG Şanzıman Aşırı Sıcak Uyarı Lambası Neden Yanar ve Nasıl Söndürülür
Hararet Lambası Neden Yanar? Hararet Işığı Yanma Sebepleri
Otomatik Vites Geçişlerinde Vuruntu ve Sarsıntı Sebebi Nedir?
Tıkalı DPF (Dizel Partikül Filtresi) Nasıl Temizlenir?
Kızdırma Bujisi Işığı Yanıp Sönüyor Sebebi Nedir?
Hızlandıkça Artan Uğultu Sesi Sebebi Nedir? Porya Bilyası Sesi Nasıl Anlaşılır?
Arabadan Gaz Kokusu Neden Gelir? LPG Sızıntı Sebepleri