Motorda Tekleme ve Titreme Neden Olur? Tekleme Tamiri ve Çözümü Nedir


[Resim: motorda-tekleme-neden-olur.jpg]
Sürücülerin görmeyi isteyeceği son şeylerden bir tanesi araba motorunun tekleme yapmasıdır. Bu yazımızda motor neden tekleme yapar? Motorda titreme ve tekme nedeni nedir gibi sorulara yakıt arayacağız. Ayrıca tekleme problemi tamiri ve çözümü hakkında bilgi vereceğiz.

Otomobil motorunun çalışması için pek çok parça bir uyum halinde çalışmaktadır. Tekleme sorunu ise araçlarda ciddi bir arızanın olduğunu göstermektedir. Motorda tekleme ve titremeye neden olabilecek pek çok neden olabilir. Ama öncelikle aracınızın motorunun nasıl çalıştığını öğrenmeniz sizin faydanıza olacaktır.

[Resim: motorda-tekleme-ve-titreme-neden-olur.jpg]
Arıza Tespiti İçin Aracın Bilgisayara Bağlanması Gerekiyor

Aracınız ister dizel ister benzinli olsun tekleme meydana geliyorsa pek çok sebep olabilir. Otomobil motorunu çalıştırmak için marşa bastığınız zaman bujilere elektrik gider. Bu sırada silindir yanma odasına yakıt ve hava emilir. Bujiler, hava yakıt karışımını tutuşturduktan sonra patlamalar meydana gelir. Bu patlama sonucu ortaya çıkan basınç, pistonları aşağı doğru iter. Piston kollarına bağlı olan krank mili dönmeye başlar. Buradan güç şanzımana oradan da tekerlere iletilir. Böylelikle motorun çalışması ve aracın hareket etmesi sağlanmış olur. Yanma sonrası ise ortaya çıkan karbonmonoksit gazı, egzoz sistemi tarafından dışarı atılır. Bu işleyişin herhangi bir noktasında sorun olduğu zaman aracınızın motorunda tekleme meydana gelebilir.
Motorda Tekleme ve Titreme Sebepleri Nelerdir?
1- Ateşleme Sistemi Arızası

Ateşleme sistemi, bujiler, buji kabloları, bobin ve distribütör gibi parçalardan oluşmaktadır. Özellikle eskimiş buji ve buji kabloları elektriği tam iletemediği zaman yanma gerçekleşmeyebilir. İlgili pistonun devre dışı kalmasına neden olabilir. Bu durum aracınızın motorunda tekleme olmasına neden olabilir. Özellikle düşük devirlerde motorda tekleme varsa ilk bakmanız gereken yer ateşleme sistemi olmalıdır.

[Resim: atesleme-bobini.jpg]
Ateşleme Bobini En Çok Teklemeye Sebep Olan Parçalardan Bir Tanesidir
2- Yakıt Sistemi Arızaları

Yakıt aracın deposundan bir pompa yardımıyla motora kadar gönderilir. Yakıt pompası zayıfladığı zaman aracın motorunun tam randımanlı çalışması için gereken yakıtı sağlamayabilir. Diğer yakıt sistemi unsuru ise enjektörlerin tıkanması ve arıza yapmasıdır. Enjektörler motora yakıt püskürten parçalardır. Benzin veya mazot içindeki pislikler enjektör uçlarının tıkanmasına neden olabilir. Ayrıca yakıt filtresinin tıkalı olması da aracınızın motorunda tekleme ve titreme olmasına neden olacaktır.
3- Hava Emiş Sistemiyle İlgili Arızalar

Motorda yakıt kadar havanın da önemi vardır. Çünkü oksijen olmadan yakıt tek başına tutuşmaz. Hava ise dışardan emilirken, hava filtresi tarafından temizlenir ve bir hortum tarafından aracınızın motoruna gönderilir. Eğer hava emiş borusunda çatlak veya sızıntı varsa. Ayrıca hava filtresi tıkalı ise motorun ihtiyacı olan kadar hava olmayacağı için tekleme ve titreme problemi yaşayabilirsiniz.
4- Motor Problemleri

Aracınızın motorunda hava ve yakıt gaz kelebeğinde karşılaşır. Boğaz kelebeği arıza yaparsa yine tekleme yapar. Özellikle karbüratörlü araçlarda bu durum çok fazla karşılaşılan bir sorundur. Üst kapak contasının yanması ve bitik motor aracınızın motorunun titremesine neden olabilir.
5- LPG Arızaları

Benzinli araç sahiplerinin bir çoğu araçlarına LPG taktırmaktadır. Çünkü LPG, benzine göre çok daha ucuzdur. LPG sisteminde LPG beyni, lpg enjektörleri ve ECU adı verilen parçalar vardır. LPG beyninin görevi sıvı haldeki LPG’yi, gaz hele dönüştürmektir. Diğer adı LPG regülatörü olan bu parça arıza yaparsa aracınızda tekleme ve titreme sorunları ile karşılaşabilirsiniz.
6- Sensör Arızaları

1996 model ve üstü araçlarda artık motor control ünitesi (ECU) adı verilen sistem kullanılmaya başlamıştır. Aracın beyni adı verilen bu sistem bir nevi bilgisayar görevi görür. Motor ve bileşenlerinde bulunan sensörlerden gelen elektrik sinyallerini okuyarak motorun en verimli ve performanslı şekilde çalışmasını sağlamaktadır. Motorda bulunan oksijen sensörü, map sensörü veya MAF sensörü gibi hayati önem taşıyan sensörler arıza yaparsa aracınızın motorunda çalışma düzensizliği nedeniyle tekleme meydana gelecektir. Gösterge ekranın ortaya çıkan motor arıza lambası için aracınızı bilgisayara bağlayarak hangi arıza kodlarını verdiğini bulmalısınız.

[Resim: motor-ariza-lambasi-2.jpg]
Motor Tekleme Sorunu Çözümü ve Tamiri

Aracınızın motorunda tekleme sorunu varsa teklemenin şeklini muhakkak tespit etmelisiniz. Genelde tekleme sorunları ateşleme ve yakıt sistemi ile ilgili sorunlardan ortaya çıkmaktadır. Ancak motor iyi bir kontrol edilmeden kimse teklemeye neden olan arızayı uzaktan bilemez. Yeni nesil araçlarda tekleme arızası varsa, muhakkak bilgisayara bağlayarak OBD-2 kodları taraması yaptırmanız gerekmektedir. Daha sonra hangi kodları veriyorsa o parça ve sensörle ilgili arızaların tamirine gitmelisiniz.

Konu ile Alakalı Benzer Konular
Konular
Patlak Olmayan Lastik Neden Hava Kaçırır?
ABS Sensörü Nedir? ABS Sensörü Arızası Belirtileri Nelerdir?
Conta Yakan Araba Nasıl Anlaşılır? Üst Kapak Contası Yanması Belirtileri
Motor Yağ Kapağında Krem ve Köpüklenme Sebebi Nedir?
LPG Beyni (Regülatör) Neden Donar ve Karlama Yapar?
Manuel Araba Vitesten Neden Atar?
Araba Teyp Radyosu Neden Çalışmaz? Radyo Çekmiyor Sebebi Nedir?
Vites Değiştirirken Gıcırtı ve Sürtme Neden Olur
DSG Şanzıman Aşırı Sıcak Uyarı Lambası Neden Yanar ve Nasıl Söndürülür
Hararet Lambası Neden Yanar? Hararet Işığı Yanma Sebepleri
Otomatik Vites Geçişlerinde Vuruntu ve Sarsıntı Sebebi Nedir?
Tıkalı DPF (Dizel Partikül Filtresi) Nasıl Temizlenir?
Kızdırma Bujisi Işığı Yanıp Sönüyor Sebebi Nedir?
Hızlandıkça Artan Uğultu Sesi Sebebi Nedir? Porya Bilyası Sesi Nasıl Anlaşılır?
Arabadan Gaz Kokusu Neden Gelir? LPG Sızıntı Sebepleri