Tıkalı DPF (Dizel Partikül Filtresi) Nasıl Temizlenir?


[Resim: tikali-dpf-nasil-temizlenir.jpg]
Dizel motorlu araçlarda bulunması zorunlu olan bir parça olan dizel partikül filtresi tıkanırsa nasıl açılır? Tıkalı DPF nasıl temizlenir? Kısaca bu yazımızda tıkalı dizel partikül filtresi (DPF) temizliği hakkında bilgi vereceğiz.

Motorin yani halk arasında mazot olarak bilinen yakıtın egzoz gazları çok zehirlidir. İnsan sağlığına ve çevreye çok fazla karbon salınmasına neden olmaktadır. Bu sebeple Avrupa ve Türkiye’de Euro 4 motorlarla birlikte egzoz sisteminde DPF bulunması zorunlu olmuştur. DPF, egzoz gazı içindeki zehirli karbon moleküllerinin atmosfere salınmasını engelleyen parçadır. Ancak DPF zamanla tıkanabilir ve aracınızda bir takım sorunlara neden olabilir. Her şeyden önce dizel partikül filtresi ne işe yarar buna bakalım.

[Resim: tikali-dpf-uyari-isigi.jpg]
Tıkalı DPF Uyarı Işığı
İlginizi Çekebilir: DPF (Dizel Partikül Filtresi) Işığı Neden Yanar?

Dizel Partikül Filtresi (DPF) Nedir ve Ne İşe Yarar?
Mazot, benzin ve LPG’ye göre çok daha ağır ve yağlı yakıttır. Motorda yanma sonrası benzine göre 10 kat daha fazla zehirli gaz çıkartmaktadır. Avrupa emisyon yasaları gereği ülkemizde de dizel motor egzoz gazlarının doğrudan salınması yasaktır. Bu sebeple Euro 4 ve üstü dizel motora sahip araçlarda DPF bulunması zorunludur. Egzoz gazı DPF’ye girdikten sonra burada süzülür ve en az zararlı olacak şekilde salınır. DPF’nin yapısı küçük gözenekli arı peteğine benzemektedir. Seramik benzeri bir maddeden yapılan DPF’ye giren egzoz gazları buraya yapışır ve tepkimeye uğrar. Böylelikle çok daha çevreci gaz ortaya çıkar.

[Resim: dpf-ikaz-lambasi.jpg]
Tıkalı DPF Nasıl Açılı ve DPF Nasıl Temizlenir?
Ülkemizde otomobillerin bir çoğu gün içerisinde sıkışık trafikte gitmektedir. Bu durumda DPF’nin kendi kendini temizlemesinin önüne geçmektedir. DPF içerisinde biriken egzoz gazları zamanla sistemin tıkanmasına neden olur. Böylelikle aracınızın egzoz sistemi tıkanmış olur. DPF tıkandığı zaman aracınızda bir takım belirtiler ortaya çıkar. Bunlar arabanın koruma moduna girmesi, egzozdan siyah duman çıkması, yakıt tüketiminin artması ve gösterge panelinde DPF ve motor arıza lambasının yanması gibi belirtiler olarak karşımıza çıkmaktadır. DPF tıkandığı zaman bir şekilde açılmalıdır. Ya değilse çevreye ve aracınıza ciddi sorunlar verebilir.

[Resim: dizel-partikul-filtresi.jpg]
1- Yüksek Devirde Kullanma
DPF’nin açılması için yüksek basınçlı ve sıcak egzoz gazının içine girmesi gerekir. Bunun için arabanın en az yarım saat boyunca 3 bin devir ve üstünde kullanılması gerekir. Eğer DPF tıkalı ikaz lambası yanıyorsa. Otoban benzeri bir yola çıkın ve aracınızı yüksek devirde kullanın. DPF kendi kendini temizleyecektir. Bu işleme rejenerasyon adı verilmektedir.

2- DPF Açıcı Katkı Maddesi Kullanmak
Piyasada yakıtın içerisine karıştırılan DPF açıcı katkı maddeleri bulunmaktadır. Bunlar sistemin içerisine girerek tıkalı yerleri açabilir. Ancak bunu yaparken miktarını iyi ayarlamanız gerekiyor. Çünkü bu madde aracınızda başka yerlere zarar verebilir. Ayrıca kaliteli markaları tercih etmeniz daha iyi olacaktır.

3- DPF’yi Söktürüp Temizletme
Aracınızda dizel partikül filtresi çok fazla tıkandığı zaman dışardan müdahale ile açılamayabilir. Bu durumda bir egzozcu adı verilen iş yerine giderek DPF’yi söktürüp temizletmeniz gerekir. Ustanız parçayı sökerek içerisinde biriken kurumu temizlemesi ve yeniden takması gerekir.

DPF söktürme ve boşalttırma işleminden kesinlikle uzak durmalısınız. Çevre açısından oldukça zararlı bir şeydir. Çünkü dizel motorlu araçların egzoz gazı filtre edilmezse dünyamızı kirletecektir. Ayrıca aracınızda bir çok soruna neden olacaktır. Egzozdan siyah duman çıkması ve motorun fazla ısınmasına neden olacaktır. Bu ilk başlarda size fayda sağlarmış gibi olsa da ilerleyen zamanlarda çok daha pahalı olacak arızalara neden olacaktır.

Konu ile Alakalı Benzer Konular
Konular
Patlak Olmayan Lastik Neden Hava Kaçırır?
ABS Sensörü Nedir? ABS Sensörü Arızası Belirtileri Nelerdir?
Conta Yakan Araba Nasıl Anlaşılır? Üst Kapak Contası Yanması Belirtileri
Motor Yağ Kapağında Krem ve Köpüklenme Sebebi Nedir?
LPG Beyni (Regülatör) Neden Donar ve Karlama Yapar?
Manuel Araba Vitesten Neden Atar?
Araba Teyp Radyosu Neden Çalışmaz? Radyo Çekmiyor Sebebi Nedir?
Vites Değiştirirken Gıcırtı ve Sürtme Neden Olur
DSG Şanzıman Aşırı Sıcak Uyarı Lambası Neden Yanar ve Nasıl Söndürülür
Hararet Lambası Neden Yanar? Hararet Işığı Yanma Sebepleri
Otomatik Vites Geçişlerinde Vuruntu ve Sarsıntı Sebebi Nedir?
Kızdırma Bujisi Işığı Yanıp Sönüyor Sebebi Nedir?
Hızlandıkça Artan Uğultu Sesi Sebebi Nedir? Porya Bilyası Sesi Nasıl Anlaşılır?
Arabadan Gaz Kokusu Neden Gelir? LPG Sızıntı Sebepleri
Kalkışta Debriyajdan Çekerken Titreme Neden Olur?