Motordan Vuruntu Sesi Neden Gelir? Metal Vurma Sesi Sebebi


[Resim: motor-neden-vuruntulu-calisir.jpg]

Aracınızın motorunun titreşimsiz ve vuruntu olmadan çalışması gerekir. Bu yazımızda motordan vuruntu sesi neden gelir. Motorun vuruntulu çalışmasının sebebi nedir? Motorun vurma yapmasının nedenleri nelerdir gibi sorulara yanıt arayacağız.

Otomobil motorları çalışırken vurma ve titreme yapmaması gerekir. Eğer bu durum varsa aracınızda ciddi problem olmuş olabilir. Her şeyden önce motorun nasıl çalıştığını öğrenmek vuruntu sebebi hakkında bilgi verecektir. Aracınızın motoru çalıştırdıktan sonra motor hava ve yakıt emilir. Ateşleme sistemi tutuşturmayı sağladıktan sonra küçük patlamalar meydana gelir. Bu patlama sonucu ortaya çıkan basınç pistonları aşağı doğru iter ve krank milini çevirir. Böylelikle motor çalışmış olur. Motorda pistonlar yukarı hareket ederken üst tarafta bulunan emme ve egzoz subapları kapalı konumda olurlar. Ayrıca pistonlar hiç bir yere çarpmadan hareket ederler. Sonuç olarak yüzlerce parça hareket etmesine rağmen hiçbirini bir yerlere çarpmaması gerekmektedir.

    İlginizi Çekebilir: Radyatör Hortumu Neden Şişer?

Motor Vuruntusu Nedir?

Çok defa aracın motoru vurma yapıyor diye duymuşsunuzdur. Sanayide ustalar direk motor yapılacak derler. Ancak her vuruntu sesi motorun bitik olduğu anlamına gelmez. Vuruntunun çözümü genelde ağır masraflara yol açabilmektedir. Gevşeyen bir cıvata veya eskimiş bir parça motorda vurma sesi gelmesine neden olacaktır. Tüm bunlar için sebeplerine tek tek bakmak gerekiyor.

[Resim: enjeksiyonlu-motor.jpg]
Enjeksiyonlu Motor
Motor Neden Vurma Yapar?

Motorun vurma yapmasının pek çok sebebi vardır. Doğrudan motor yaptırmaya girmeden önce kolay ve ucuz arızaları öğrenmeniz sizin faydanıza olacaktır.
1- Avans Ayarının Bozulması

Avans ayarı ateşleme sistemi ile alakası bir durumdur. Motorun devrine göre ateşlemenin hızlanması ve yavaşlaması gerekir. Avans ayarı sayesinde bujilerin ateşleme hızı belirlenir. Aracınızda avans ayarı bozulduğu zaman ateşleme bozulacaktır. Pistonlar ateşleme eksik yanma odasına vurma yapmasına neden olacaktır. Bozuk avans ayarı motorun vuruntulu çalışmasına neden olmaktadır.
2- Vuruntu Sensörü Arızası

Yeni nesil otomobillerde pistonları çıkardığı titreşimi ölçen sensör vardır. Buna vuruntu sensörü adı verilir. Motorun üstüdne yer alan bu sensör arıza yaptığında motorun vuruntulu çalışmasına neden olacaktır.

[Resim: dizel-motor-1.jpg]
Dizel Motor (Renault 1.5 dCi)
3- Motor Yağının Azalması veya Eskimesi

Motor yağının görevi pistonların sürtünme sebebiyle aşınmasını en aza indirgemektir. Eğer aracınızın motor yağı azaldıysa motor vuruntu yapacak şekilde sesli çalışmaktadır. Ayrıca eskiyen motor yağı, yağlama özelliğini kaybeder ve su gibi bir hal alır. Bu durumda aracınız yine vurma yapar. Ayrıca yanlış numara kullanılan motor yağları vuruntu yapabilir.
4- Segmanların Aşınmış Olması

Segmanların görevi motor yağının yanma odasına girmesini ve yukarıda olan basıncın aşağı geçmesini engellemektir. Segmanlar pistonların etrafında bulunan bilezik şeklinde metal contalardır. Sürtünme nedeniyle zamanla aşınırlar ve sızdırmazlığını kaybederler. Boşluk yapan pistonlar yukarı aşağı hareket ederken sağa sola çarpalar ve vurma sesi çıkmasına neden olurlar.
5- Sente Ayarının Bozuk Olması

Subapların açılıp kapanmasını sağlayan eksantrik milinin ayarına sente ayarı adı verilir. Triger kayışı eksantrik milinin döndürürken bir zamanla ile bu işlemi yapar. Pistonlar aşağı inerken açık olan valfler, yukarı çıkarken kapanırlar. Bu ayara sente ayarı adı verilir. Eğer aracınızın sente ayarı bozulursa subaplar pistonlara vuracağı için vuruntu ve titreşim yapmasına neden olacaktır.
6- Motor Yataklarının Boşluk Yapması

Aracınızın krank mili yatak adı verilen parçalar etrafında düz bir şekilde döner. Bu yataklar esnediği zaman krank mili sallanmaya başlar ve yataklara çarpar. Ustanız arabadan yatak sesi geliyor demesinin sebebi budur. Eğer yataklar boşluk yapmışsa aracınızda vurma sesi meydana gelecektir.
7- Turbo Arızası

Yaklaşık 25 yıldır üretilen dizel motorlu araçlarda turbo bulunmaktadır. Ayrıca günümüzde benzinli motora sahip araçlarda turbo barındırıyor. Turbonun görevi motora basınçlı hava göndererek beygir gücünü artırmaktır. Eğer turbo arıza yaparsa motorun vurma yapmasına neden olacaktır.

Konu ile Alakalı Benzer Konular
Konular
Patlak Olmayan Lastik Neden Hava Kaçırır?
ABS Sensörü Nedir? ABS Sensörü Arızası Belirtileri Nelerdir?
Conta Yakan Araba Nasıl Anlaşılır? Üst Kapak Contası Yanması Belirtileri
Motor Yağ Kapağında Krem ve Köpüklenme Sebebi Nedir?
LPG Beyni (Regülatör) Neden Donar ve Karlama Yapar?
Manuel Araba Vitesten Neden Atar?
Araba Teyp Radyosu Neden Çalışmaz? Radyo Çekmiyor Sebebi Nedir?
Vites Değiştirirken Gıcırtı ve Sürtme Neden Olur
DSG Şanzıman Aşırı Sıcak Uyarı Lambası Neden Yanar ve Nasıl Söndürülür
Hararet Lambası Neden Yanar? Hararet Işığı Yanma Sebepleri
Otomatik Vites Geçişlerinde Vuruntu ve Sarsıntı Sebebi Nedir?
Tıkalı DPF (Dizel Partikül Filtresi) Nasıl Temizlenir?
Kızdırma Bujisi Işığı Yanıp Sönüyor Sebebi Nedir?
Hızlandıkça Artan Uğultu Sesi Sebebi Nedir? Porya Bilyası Sesi Nasıl Anlaşılır?
Arabadan Gaz Kokusu Neden Gelir? LPG Sızıntı Sebepleri