Motor Sabah Soğukken Kayış Ötme Sesi Neden Gelir?


[Resim: sabahlari-sogukken-motorda-otme-sesi-neden-gelir.jpg]
Aracınızı sabahları motor soğukken çalıştırdığınızda ötme sesi geliyor ama motor ısınınca kesiliyorsa bunun sebebi nedir? Motordan ötme sesi gelmesinin nedeni nedir gibi sorulara yanıt arayacağız.

Motor çalışırken içerisinden motor çalışma sesi dışında başka bir ses gelmemesi gerekmektedir. Motor kaputu bölmesinde duyulacak değişik sesler bir arızanın belirtisi olmaktadır. Otomobillerde görmezden gelinen sesler daha sonra çok daha büyük arızaları beraberinde getirmektedir. Bu yüzden kesinlikle en ufak ses ve titremenin ihmal edilmemesi gerekir. Otomobilde ötme sesi gelmesine sebep olabilecek pek çok şey vardır. Özellikle kayışlar ötmeye en çok sebep olan şeylerdir. Motorda V kayışı, triger kayışı, şarj kayışı ve klima kayışı gibi pek çok kayış bulunmaktadır. Bunlar ötmeye sebep olabilmektedir.

[Resim: sarj-kayisi-otmesi.jpg]
Şarj Dinamosu (Alternatör) ve V Kayışı
İlginizi Çekebilir: Klima Açınca Rölanti Dalgalanması Neden Olur?

Sabahları Gelen Kayış Ötme Sesinin Sebebi Nedir?
Triger kayışı dişli olduğu için ötmeye sebep olmaz. Bu sesin genel sebebi V kayışının veya diğer adıyla şarj kayışından kaynaklanmaktadır. V kayışı motordan aldığı gücü diğer pek çok sistemi çalıştırmak için kullanır. Örneğin şarj dinamosu (alternatör) bu kayıştan aldığı güçle çalışmaktadır. Ayrıca bazı araçlarda klima kompresörü ve devir daim pompası bu kayışa bağlıdır. Alternatör kayışının sağlam ve sert kauçuk maddeden yapılmıştır. Belirli bir gerginlikte olması gerekir. Ancak motorun sıcağı ve sürekli değişen sıcaklık nedeniyle zamanla sertleşip esneme yapmaktadır.

Özellikle kışın soğuk havalarda daha çok sertleştiği için alternatör kasnağı üzerinde boşa döner. Bu dönmeye sürtmeye neden olduğundan ötme sesi gelir. Kışın motor soğukken gaz verince artan bir ötme sesi duyuyorsanız şarj kayışını muhakkak değiştirmeniz gerekmektedir.

[Resim: motor-ustunde-v-kayisi.jpg]
Motor Üstünde V Kayışı
Şarj Kayışı Değiştirilmezse Ne Olur?
Şarj kayışının ömrü yaklaşık olarak 50 bin kilometre kadardır. Üzerinde soyulmalar ve çatlaklar gördüğünüz zaman muhakkak değiştirmeniz gerekmektedir. Ötmeyi görmezden gelir ve değiştirmezseniz yolda kopabilir. Bu durumda aracınız şarj etmez olur ve kısa sürede akünüz biter. Ayrıca Tofaş, Lada ve Reno 9 gibi araçların devir daim pompası şarj kayışına bağlı olduğundan aracınız hararet yapabilir. Şarj kayışı zaten ucuz bir parça olduğundan her iki bakımdan bir tanesinde muhakkak değiştirilmesi önerilmektedir. Ayrıca değiştirilmesi en basit ve işçilik isteyen parçalar arasında yer alıyor.

Konu ile Alakalı Benzer Konular
Konular
Patlak Olmayan Lastik Neden Hava Kaçırır?
ABS Sensörü Nedir? ABS Sensörü Arızası Belirtileri Nelerdir?
Conta Yakan Araba Nasıl Anlaşılır? Üst Kapak Contası Yanması Belirtileri
Motor Yağ Kapağında Krem ve Köpüklenme Sebebi Nedir?
LPG Beyni (Regülatör) Neden Donar ve Karlama Yapar?
Manuel Araba Vitesten Neden Atar?
Araba Teyp Radyosu Neden Çalışmaz? Radyo Çekmiyor Sebebi Nedir?
Vites Değiştirirken Gıcırtı ve Sürtme Neden Olur
DSG Şanzıman Aşırı Sıcak Uyarı Lambası Neden Yanar ve Nasıl Söndürülür
Hararet Lambası Neden Yanar? Hararet Işığı Yanma Sebepleri
Otomatik Vites Geçişlerinde Vuruntu ve Sarsıntı Sebebi Nedir?
Tıkalı DPF (Dizel Partikül Filtresi) Nasıl Temizlenir?
Kızdırma Bujisi Işığı Yanıp Sönüyor Sebebi Nedir?
Hızlandıkça Artan Uğultu Sesi Sebebi Nedir? Porya Bilyası Sesi Nasıl Anlaşılır?
Arabadan Gaz Kokusu Neden Gelir? LPG Sızıntı Sebepleri